KNCV Van Marumpenning

KNCV Van Marumpenning

De KNCV kent sinds 1987 de Van Marumpenning toe aan personen of non-profit organisaties die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het zichtbaar maken van de chemie, life sciences, biotechnologie, procestechnologie en de beoefenaars daarvan.
Hierbij kan gedacht worden aan belangrijke, op de samenleving gerichte, en innovatieve communicatieactiviteiten met een positief effect, bijvoorbeeld (wetenschaps)educatie, outreach of citizen science.
Zowel jonge talenten als mensen met een lange staat van dienst, kunnen worden genomineerd. De prijs, die om het jaar wordt uitgereikt, bestaat uit de Van Marumpenning en een oorkonde.

De prijs is vernoemd naar arts en natuuronderzoeker Martinus van Marum (1750 - 1837), de eerste directeur van Teylers Museum en een actief communicator die kennis over chemie en wetenschap voor een breed publiek toegankelijk maakte.

Voordrachten voor 2025 is nu gesloten. Deadline: 30 april 2025

Winnaars KNCV Van Marumpenning

  • 2024 - Prof.dr. Eric Reits

  • 2022 - Sisters in Science

  • 2018 - Prof.dr. Marleen Kamperman

  • 2016 - Prof.dr. Jan van Maarseveen

  • 2014 - Drs. Arne Mast

  • 2011 - Prof.dr. Gerard van Koten

  • 2003 - Drs. Fridus Valkema

Nomineren

De KNCV nodigt alle leden uit om nominaties voor de Van Marumpenning in te zenden. Kent u een persoon of non-profit organisatie die op een bijzondere manier een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de communicatie naar een breed publiek over de vakgebieden van de KNCV?

Voor nominatie komen personen of non-profit organisaties in aanmerking die de chemie, life sciences, biotechnologie, procestechnologie of de beoefenaars daarvan op een bijzondere manier onder de aandacht hebben gebracht, waarbij de aandacht bijvoorbeeld gerelateerd is aan onderwijs, onderzoek, innovatie, historie of andere onderwerpen met maatschappelijke impact.

De genomineerden voor de Van Marumpenning hebben een bijzondere bijdrage geleverd aan de communicatie naar een breed publiek waarbij zichtbaar positieve effecten zijn bewerkstelligd, zoals bijvoorbeeld toegenomen kennis bij een doelgroep, vervolgdialoog, of verandering van houding of mening bij een doelgroep.

Voordrachten kunnen worden gedaan door het volgende per email op te sturen:

  • Een argumentatie;
  • Een CV;
  • Indien mogelijk voorbeelden van de communicatie (geschrift, film, tweets, vlogs, etc).

Deze stukken kunt u sturen naar kncv@kncv.nl.

Deadline voor indienen: 30 april 2025